De autokeuring

auto zonder keuringDe meeste auto’s moeten jaarlijks gekeurd worden. Bij deze keuring wordt er gekeken of de auto nog veilig is en voldoet aan de eisen welke de auto toestaan op de openbare weg. Hierdoor kan uw veiligheid en die van andere weggebruikers worden gewaarborgd.

Door de autokeuring zijn de auto’s die op de openbare weg rijden technisch in orde. Als de auto geen keuring heeft of is afgekeurd dan mag deze niet meer rijden. Er moet dan een herstelling plaatsvinden zodat de auto alsnog goedgekeurd kan worden.

 

Welke auto’s moeten jaarlijks een keuring ondergaan

kalenderAuto’s die jonger zijn dan 4 jaar hoeven niet jaarlijks een autokeuring te ondergaan. Vanaf het moment dat ze 4 jaar worden wordt de autokeuring verplicht. Deze is dan elk jaar. De keuringsdatum staat dan op het keuringsrapport. Indien men binnen 12 maanden de auto opnieuw laat keuren dan kan er 1 of 2 maanden extra worden toegekend.

Als voorbeeld moet een autokeuring uiterlijk plaatsvinden op 1-8-2015. Indien men op 1-6-2015 de keuring laat uitvoeren en de auto wordt goedgekeurd dan is de nieuwe keuringsdatum 1-8-2016. Er worden dus uiterlijk 2 maanden extra toegekend.

 

Welke punten worden er gecontroleerd bij een autokeuring

De registratie kentekenplaten

  • De kentekenplaten worden gecontroleerd of ze aanwezig zijn en goed vast zitten. Daarnaast moeten de kentekenplaten goed leesbaar zijn en overeenkomen met het voertuigdocument.

Chassisnummer verificatie

  • Het chassisnummer moet aanwezig zijn, leesbaar zijn en overeen komen met het voertuigdocument

De remuitrusting

  • De handrem moet goed functioneren en deze wordt tevens op speling en slijtage gecontroleerd.
  • De voetrem wordt of werking en vrije slag gecontroleerd. Het rempedaal moet goed terug in positie komen. Het antislipmateriaal moet in goede staat zijn en vast zitten.
  • Het reservoir van de remvloeistof wordt visueel gecontroleerd op niveau. De vacuümpomp of compressor wordt gecontroleerd op lucht en vacuümdruk.
  • De lagedrukverklikker of manometer wordt gecontroleerd op functie.
  • De handremregelklep wordt visueel geïnspecteerd terwijl de reminstallatie zijn werk doet.
  • De partkeerrem wordt visueel gecontroleerd.
  • De remkleppen, voetkleppen, regelkleppen en ontluchtingsventielen worden gecontroleerd op beschadiging, lekkage en of ze goed vast zitten.
  • De rembekrachtiging en hoofdremcilinder worden gecontroleerd op werking en lekkage.
  • Remslangen en remleidingen (flexibel en niet-flexibel) worden gecontroleerd op roest, beschadigingen en lekkage.
  • De remblokken en remvoeringen worden visueel gecontroleerd om deze niet vervuild of versleten zijn.
  • Remschijven en remtrommels worden visueel gecontroleerd of deze geen beschadigingen bevatten, goed vast zitten, niet vervuild zijn en niet zijn versleten.
  • Remkabel, remstangen, remhendels en removerbrengingen worden gecontroleerd op werking en visueel geïnspecteerd.
  • Remcilinders worden gecontroleerd op barsten, lekkage, roest en beschadigingen. Ook moet een stofhoes aanwezig zijn en in goede conditie verkeren.
  • Remindicatoren en remstellers worden visueel gecontroleerd op beschadigingen en werking.
  • De remkracht wordt over alle 4 de wielen gecontroleerd. De remkracht moet minimaal 75% bedragen van de voorgeschreven remkracht.
  • ABS moet werken indien aanwezig en het waarschuwingssignaal moet werken.
  • EBS moet werken indien aanwezig en het waarschuwingssignaal moet werken.

stuurinrichting keuring

De stuurinrichting

  • De staat van de stuurinrichting wordt visueel geïnspecteerd. De stuurinrichting mag niet stroef verlopen, de sectoras mag niet veel slijtage vertonen en mag niet lekken.
  • De bevestiging van het stuurhuis moet juist bevestigd zijn en geen uitgesleten bevestigingsgaten in het chassis vertonen.
  • Het stuurhuis mag geen speling vertonen. Er mogen geen bevestigingsbouten ontbreken en mag niet beschadigd zijn.
  • De bewegende stuuroverbrenging mag niet schuren en geen speling bevatten.
  • De stuurbekrachtiging wordt gecontroleerd op werking, lekkage en vloeistofniveau.
  • Bij de wieluitlijning wordt gecontroleerd of de wielen recht staan en of de uitlijning overeenkomt met de eisen van de fabrikant.
  • Bij elektronische stuurbekrachtiging wordt de hoek van het stuurwiel en de hoek van de wielen gecontroleerd bij het aan- en uitzetten van de motor. De waarschuwingslampjes mogen niet oplichten welke wijzen op een defect.

autokeuring zicht

Zicht

  • Het gezichtsveld vanuit de bestuurderszitplaats moet vrij zijn en er mogen geen obstakels het zicht belemmeren.
  • De ruiten worden gecontroleerd op barsten en beschadigingen.
  • Reflecterende of gekleurde folie wordt gecontroleerd op de overstemming van de eisen.
  • De achteruitkijkspiegel wordt visueel gecontroleerd of deze aanwezig is, vast zit en niet beschadigd is.
  • Zijspiegels worden visueel gecontroleerd of deze aanwezig zijn, vast zitten, verstelbaar zijn en niet zijn beschadigd.
  • De ruitensproeier installatie wordt getest waarbij de sproeiers behoorlijk moeten werken.
  • Het ontwasemingssysteem moet functioneren.
  • De ruitenwissers moeten aanwezig zijn en geen gebreken vertonen.

verlichting autokeuring

Lichten en reflectoren

  • Alle verlichting aan de auto moet volledig functioneren
  • De kleur en intensiteit van de verlichting moet juist zijn.
  • Bij mistlichten dienen indicatoren op te licht
  • De richtingaanwijzers moeten volledig functioneren
  • Indien er een niveauregeling is voor de koplampen dan dient deze correct te werken.
  • Indien er koplampreinigingsinstallaties aanwezig zijn dan dienen deze correct te werken.
  • De waarschuwingsknipperlichten dienen correct te werken. Hierbij wordt ook op knipperfrequentie gelet.
  • De kentekenplaatverlichting moet aan de achterkant aanwezig zijn en functioneren.
  • Aan de achterkant van de auto moeten reflectoren aanwezig zijn.

Boordspanning

  • De accu wordt gecontroleerd of deze vast zit, niet lekt en beschikt over een luchtcirculatie indien de accu daarover dient te beschikken.

autokeuring wielen

Wielen, assen, banden en vering

  • Assen worden visueel gecontroleerd. Daarbij wordt er gecontroleerd op speling.
  •  Fusee wordt gecontroleerd. Het fusee mag niet beschadigd zijn, de lagers en fuseepen mogen niet veel slijtage vertonen of te veel speling vertonen. Ook moeten (as)hoezen in goede staat zijn en geen scheuren bevatten.
  • Wiellagers mogen niet te veel speling bevatten of defect zijn.
  • De wielnaaf moet in orde zijn en wordt visueel gecontroleerd op slijtage, of deze vast zit en er geen bouten of moeren ontbreken.
  • De velgen worden visueel gecontroleerd op breuken, vervorming, en of de velgmaat overeenkomt met de eisen.
  • De banden worden gecontroleerd op draairichting, laadvermogen, bandenmaat, profieldiepte, luchtdruk en beschadigingen.

wielophanging

Vering en ophanging

  • De veren en stabilisator worden visueel geïnspecteerd waarbij gelet wordt op de speling, de bevestiging en beschadiging.
  • De schokdempers moeten goed functioneren en goed bevestigd zijn. Ze mogen geen lekkage of defecten vertonen.
  • Er mag onderling tussen schokdempers geen groot verschil zijn in de werking.
  • Ophangarmen, reactiearmen, ophangdriehoeken en aandrijfassen worden gecontroleerd op speling, carrosserie en schade.
  • De ophanggewrichten dienen in orde te zijn. Fuseepennen en lageringen worden gecontroleerd op slijtage en speling. Tevens dient de stofhoes aanwezig te zijn en niet verouderd of defect te zijn.
  • Indien de auto beschikt over luchtvering dan dient dit systeem goed te functioneren en geen beschadigingen of hoorbare lekkage te vertonen.

auto keuring

Chassis en verbonden delen aan het chassis

  • De algemene toestand van het chassis wordt gecontroleerd waarbij o.a. gekeken wordt naar de bevestiging van plaatdelen, roest, draagbalken, en de algehele stijfheid.
  • Uitlaatdelen waaronder uitlaatdempers mogen niet lekken, niet te veel roest bevatten en los zitten. Ook mag er geen uitlaatgas in het passagiersgedeelte te ruiken zijn.
  • De brandstoftank en leidingen moeten goed bevestigd zijn en niet lekken. Ook moet de brandstoftank goed af te sluiten zijn.
  • Bumpers en zijdelingse bescherming mag niet los zitten, los laten of beschadigd zijn.
  • Indien het reservewiel aan de buitenkant van de auto is bevestigd moet de bevestiging deugdelijk zijn en het reservewiel goed vastzitten.
  • De motor moet goed bevestigd zijn waarbij de motorsteunen niet beschadigd zijn en hun werking doen.
  • De motorkracht mag niet meer dan een bepaald percentage afwijken dan van de fabrieksspecificaties. Illegale wijzigen zullen worden opgemerkt door de visuele controle.

Koetswerk

  • Panelen mogen niet los zitten
  • Portieren moeten aanwezig zijn en goed openen en sluiten.
  • Portieren mogen niet plotseling open kunnen
  • De bodem van de auto moet heel zijn
  • De zitplaats van de bestuurder mag geen defecten vertonen in de structuur. Daarbij moet het afstelmechanisme correct werken.
  • Andere zitplaatsen dienen correct te zijn bevestigd.

brandblusser

Diverse uitrustingen

  • De veiligheidsgordels moeten aanwezig zijn, geen beschadigingen vertonen en correct functioneren. Daarbij moeten zij ook terug rollen.
  • De verankering van de veiligheidsgordels moet goed vastzitten.
  • Airbags mogen niet ontbreken in een voertuig waar zij in horen. Airbag lampjes (SRS) mogen niet branden welke een teken zijn van niet goed functioneren.
  • Een brandblusser moet aanwezig zijn in de auto.
  • Deuren moeten op slot kunnen net als de achterklep en de motorkap.
  • De gevarendriehoek moet aanwezig zijn in de auto.
  • De geluidsignalen (claxon) dient te functioneren.
  • De snelheidsmeter moet functioneren.
  • De kilometerteller wordt gecontroleerd op werken en op duidelijke manipulatie welke op fraude kan wijzen.

Uitlaatemissies

  • Er wordt een gasemissie-meting uitgevoerd waarbij de uitlaatgasanalysator controleerd of het voeruig niet te veel schadelijke uitstoot produceert.

Algemene controle

  • Er wordt een algemene controle uitgevoerd waarbij visueel wordt gekeken naar vloeistoflekkage.
  • Het luchtcirculatiesysteem moet goed functioneren.

Uw auto niet door de keuring heen

Binnen 1 dag kunt u uw auto zonder keuring verkopen voor de beste prijs. Wij leggen uw auto anoniem voor aan honderden gescreende autobedrijven welke ieder een bod kunnen uitbrengen op uw auto zonder keuring. Deze bedrijven krijgen 24 uur de tijd om te bieden en elkaar te overbieden. Dit zorgt gegarandeerd voor een goede prijs. Het hoogste bod maken wij direct aan u kenbaar. Dit kost u helemaal niets en u bent niet verplicht de auto te verkopen. Indien u de auto zonder keuring wel voor het bod wilt verkopen dan kan dat dezelfde dag nog geregeld worden.

 

Weten wat uw auto zonder keuring nog waard is? Meld uw auto gratis en vrijblijvend aan!

auto-aanmelden