De autokeuring, hoe zit dat in België?
De meeste auto’s moeten jaarlijks gekeurd worden. Bij deze keuring wordt er gekeken of de auto nog veilig is en voldoet aan de eisen welke de auto toestaan op de openbare weg. Hierdoor kan uw veiligheid en die van andere weggebruikers worden gewaarborgd.
Door de autokeuring zijn de auto’s die op de openbare weg rijden technisch in orde. Als de auto geen keuring heeft of is afgekeurd dan mag deze niet meer rijden. Er moet dan een herstelling plaatsvinden zodat de auto alsnog goedgekeurd kan worden.
Ontvang gratis een vrijblijvend bod
Uw auto verkopen zonder keuring?
Dat kan binnen 1 dag!
100% gratis en vrijblijvend
Snel opgehaald in België
Meteen cash of per overschrijving
Elk merk, type en soort wagen
7 op 7 tot 22.00 uur
Online verkopen, ook export!
Benieuwd voor hoeveel geld de auto direct verkocht kan worden?
Probeer ons dan vrijblijvend uit!
Auto zonder keuring verkopen? Ontvang een gratis en vrijblijvend bod!
Welke auto’s moeten jaarlijks een keuring ondergaan
Auto’s die jonger zijn dan 4 jaar hoeven niet jaarlijks een autokeuring te ondergaan. Vanaf het moment dat ze 4 jaar worden wordt de autokeuring verplicht. Deze is dan elk jaar. De keuringsdatum staat dan op het keuringsrapport. Indien men binnen 12 maanden de auto opnieuw laat keuren dan kan er 1 of 2 maanden extra worden toegekend.
Als voorbeeld moet een autokeuring uiterlijk plaatsvinden op 1-8-2020. Indien men op 1-6-2020 de keuring laat uitvoeren en de auto wordt goedgekeurd dan is de nieuwe keuringsdatum 1-8-2021. Er worden dus uiterlijk 2 maanden extra toegekend.
Koper komt naar u toe
Gaat u akkoord met het bod dan komt de koper naar u toe om de schadeauto op te halen. U ontvangt direct het geldbedrag dat is afgesproken en bent van de auto af. Een keuring voor verkoop is niet nodig! Geen gedoe, snel verkopen.
Laat ruim 5000 garagisten gratis op uw auto bieden.
Welke punten worden er gecontroleerd bij een autokeuring
De registratie kentekenplaten
- De kentekenplaten worden gecontroleerd of ze aanwezig zijn en goed vast zitten. Daarnaast moeten de kentekenplaten goed leesbaar zijn en overeenkomen met het voertuigdocument.
Chassisnummer verificatie
- Het chassisnummer moet aanwezig zijn, leesbaar zijn en overeen komen met het voertuigdocument
De remuitrusting
- De handrem moet goed functioneren en deze wordt tevens op speling en slijtage gecontroleerd.
- De voetrem wordt of werking en vrije slag gecontroleerd. Het rempedaal moet goed terug in positie komen. Het antislipmateriaal moet in goede staat zijn en vast zitten.
- Het reservoir van de remvloeistof wordt visueel gecontroleerd op niveau. De vacuümpomp of compressor wordt gecontroleerd op lucht en vacuümdruk.
- De lagedrukverklikker of manometer wordt gecontroleerd op functie.
- De handremregelklep wordt visueel geïnspecteerd terwijl de reminstallatie zijn werk doet.
- De partkeerrem wordt visueel gecontroleerd.
- De remkleppen, voetkleppen, regelkleppen en ontluchtingsventielen worden gecontroleerd op beschadiging, lekkage en of ze goed vast zitten.
- De rembekrachtiging en hoofdremcilinder worden gecontroleerd op werking en lekkage.
- Remslangen en remleidingen (flexibel en niet-flexibel) worden gecontroleerd op roest, beschadigingen en lekkage.
- De remblokken en remvoeringen worden visueel gecontroleerd om deze niet vervuild of versleten zijn.
- Remschijven en remtrommels worden visueel gecontroleerd of deze geen beschadigingen bevatten, goed vast zitten, niet vervuild zijn en niet zijn versleten.
- Remkabel, remstangen, remhendels en removerbrengingen worden gecontroleerd op werking en visueel geïnspecteerd.
- Remcilinders worden gecontroleerd op barsten, lekkage, roest en beschadigingen. Ook moet een stofhoes aanwezig zijn en in goede conditie verkeren.
- Remindicatoren en remstellers worden visueel gecontroleerd op beschadigingen en werking.
- De remkracht wordt over alle 4 de wielen gecontroleerd. De remkracht moet minimaal 75% bedragen van de voorgeschreven remkracht.
- ABS moet werken indien aanwezig en het waarschuwingssignaal moet werken.
- EBS moet werken indien aanwezig en het waarschuwingssignaal moet werken.
De stuurinrichting
- De staat van de stuurinrichting wordt visueel geïnspecteerd. De stuurinrichting mag niet stroef verlopen, de sectoras mag niet veel slijtage vertonen en mag niet lekken.
- De bevestiging van het stuurhuis moet juist bevestigd zijn en geen uitgesleten bevestigingsgaten in het chassis vertonen.
- Het stuurhuis mag geen speling vertonen. Er mogen geen bevestigingsbouten ontbreken en mag niet beschadigd zijn.
- De bewegende stuuroverbrenging mag niet schuren en geen speling bevatten.
- De stuurbekrachtiging wordt gecontroleerd op werking, lekkage en vloeistofniveau.
- Bij de wieluitlijning wordt gecontroleerd of de wielen recht staan en of de uitlijning overeenkomt met de eisen van de fabrikant.
- Bij elektronische stuurbekrachtiging wordt de hoek van het stuurwiel en de hoek van de wielen gecontroleerd bij het aan- en uitzetten van de motor. De waarschuwingslampjes mogen niet oplichten welke wijzen op een defect.
Zicht
- Het gezichtsveld vanuit de bestuurderszitplaats moet vrij zijn en er mogen geen obstakels het zicht belemmeren.
- De ruiten worden gecontroleerd op barsten en beschadigingen.
- Reflecterende of gekleurde folie wordt gecontroleerd op de overstemming van de eisen.
- De achteruitkijkspiegel wordt visueel gecontroleerd of deze aanwezig is, vast zit en niet beschadigd is.
- Zijspiegels worden visueel gecontroleerd of deze aanwezig zijn, vast zitten, verstelbaar zijn en niet zijn beschadigd.
- De ruitensproeier installatie wordt getest waarbij de sproeiers behoorlijk moeten werken.
- Het ontwasemingssysteem moet functioneren.
- De ruitenwissers moeten aanwezig zijn en geen gebreken vertonen.